Rabu, Mac 30

Doa tenangkan hati yang berdebar

Dari Maimunah hamba pengasuh Nabi berkata :

Seorang wanita datang kepada Nabi dari puak Jursh dan berkata kepada ‘Aisyah : Tolonglah beritahuku dengan suatu doa dari Rasulullah yang boleh menenangkan diriku dan mententeramkannya.

Rasulullah bersabda kepada 'Aisyah radiallahuanha katakan kepadanya : Letakan tangan kananmu dekat bahagian hatimu dan sapukan ia sambil membaca doa :


بِسْمِ اللهِ، اَللهُمَّ دَاِونِي بِدَوَائِكَ وَاشْفِـنِيْ   بِشِفـَائِكَ
وَأَغْنِنِيْ  بِفَـضْلِكَ عَمَّنْ سِوَاك

Dengan nama Allah , Wahai Allah, rawatilah daku dengan Rawatan-Mu, sembuhkanlah daku dengan Penawarmu dan Cukupkan daku dengan kelebihan yang ada padamu dari mengharapkan selain dari-Mu.

Petikan dari kitab Usudul Ghobah : 5/404

Berhati-hatilah :

Sekiranya terlintas sesuatu yang buruk dalam hati, hasutan yang menyuruh kepada melakukan kejahatan atau timbul sangkaan-sangkaan yang tidak baik maka bacalah ayat akhir surah Baqarah... mudahan dibebaskan anda dari semua perkara itu iaitu ayat :

( آمن الرسول بما أنزل إليه من ربه والمؤمنون ... hingga akhir)


terima kasih kerana kunjungan anda

37 ulasan:

NuR hANiS HaShiM berkata...

assalamualaikum ustaz,
sy nk minta pendapat ustaz,
ade kwn sy yg penah buat salah ngn sy tp dia tak mintak maaf lg dgn sy,,,so skg ni,kwn dia cerita kn kt sy yg dia ni,,,hati dia tak tenang...tp dia tetap tak nk mintak maaaf dgn sy wlopun dia yakin hati dia tak tenang disebabkan dia tak mintak maaf lg dgn sy

TASTRDAK berkata...

Berhati budiman memaafkannya tanpa diminta itulah menyantuni sifat Rasulullah..

Atau memberitahu kepadanya bahawa kita telah memaafkannya...menyantuni sifat Allah...

NuR hANiS HaShiM berkata...

owhhh...ok ustaz...
time kasihh....

Tanpa Nama berkata...

Assalamualaikum,

Ustaz, saya ingin mengamalkan doa yang diberikan di atas tetapi saya menghadapi masalah untuk membaca doa tersebut kerana tulisannya tidak jelas. Bolehkah Ustaz jadikan tulisan tersebut lebih jelas agar doa tersebut dapat dibaca dengan betul? Terima kasih.

TASTRDAK berkata...

kalau masih sukar dibaca copy doa ini ke word..

Tanpa Nama berkata...

Assalamualaikum,

Terima kasih, Ustaz, kerana membantu menjelaskan doa tersebut.

Tanpa Nama berkata...

Assalamualaikum,
ustaz..saya nk minta pendapat apa yg perlu sy lakukan. 8 bln hati saya masih sakit sangat2 bile teringatkan seseorang.walaupun org tu xrasa bersalah lansung..dlm diam sy ttp memaafkan perbuatan dia & sbaliknya sy yg meminta maaf tp xdiendahkan. saya cuba bsikap tenang tp sukar.kdg2 sy stress & menangis xberpunca sejak 8 bln lalu..sy xmahu terus begi.tlg sy ustaz

TASTRDAK berkata...

Alangkah indahnya kalau begitu kita dengan Allah.. sentiasa rasa bersalah.. dan ingin mendekatinya..email saya!.

Tanpa Nama berkata...

Assalamualaikum...

Ustaz, saya terlalu tertekan dgn org terdekat saya (biras). Dia selalu meluah ketidakpuashatian terhadap keluarga mertua saya.Namun setiap kata kata yang dikeluarkan dari mulutnya, tidak satu pun saya mengiakanyalah malah sy byk bagi dia nasihat dan suruh dia bersabar kalau betul ianya teraniaya. Tapi lain pula jadinya bila rahsianya terbongkar melalui biras saya yang lain, dia babitkan sy pun terlibat sama. Saya amat sedih keadaan itu, bila sy tanya biras sy tetapi dia menafikan. Apa perlu saya buat untuk menjernihkan keadaan ini.

TASTRDAK berkata...

Ada satu pepatah arab mengatakan : orang yang mengumpat orang lain di hadapan anda akan mengumpat anda di belakang anda. Selama anda merasa susahhati/sakit hati tapi masih mampu memaafkannya akan dikira amalan kebaikan yang berterusan.Dan sebenarnya Allah telah mengutus malaikat utk membalas kata-katanya tanpa anda sedari. Tak perlu kata apa2... senyum!.

ina berkata...

Assalammualaikum....ustaz , saya nak minta pendapat ustaz, setiap kali saya nak menuju kat ofis hati saya berdebar2 dan tak tenteram...saya tak tahu bagaimana nak memulihkan keadaan ini...saya terlalu kecewa dengan seseorg yang dulunya sy anggap boleh merengankan beban saya ditempat kerja...namun hati saya kecewa setelah dia mendapat segalanya dah dipelajarinya dia seolah membelakangkan saya...dan yang paling mengecewakan saya...berbagai2 ucapan2 kasar dileparkan pada saya...saya sedih dan buntu ..apa harus saya buat ustaz ..

TASTRDAK berkata...

kepada ina, 1.syukur krn telah tunaikan amanah. sampaikan ilmu. insyallah ganjaran minta dgn Allah. 2.Jgn pamerkan kekecewaan dihadapan 'dia'3. Anggaplah apa yg dilakukan orang adalah ujian 4.sekiranya emosi terganggu dengan kelakuan seseorang ingat Allah, boleh juga dicadangakn selawatatau baca doa nabi yunus dibaca 313x

Tanpa Nama berkata...

Assalammualaikum....ustaz , saya nak minta pendapat ustaz,saya mempunyai masalah dgn org tdekat sy, org yg sy syg...adik ku..saya sygkn dia, tetapi dia xpenah layan sy seperti kakak..saya byk menolong dia tp seolah2 tidak pernah hargai kebaikan sy malah mgata sy macam2..sy mmg tidak menyukai isterinya...sejak bru berkahwin mulut dia semakin menyakitkn ht sy..sy nak thu ustaz ade ke sunah nabi yg mengatakan suami patut membuat keje2 si isteri sedangkn isterinya byk mgarah dia buat mcm2 seperti suami org gaji...basuh kain, gosok baju isteri..ade ke patut n ade dlm sunah..saya sekarang tlalu sakit ht dgn dia..harap ustaz dpt membntu sy..

TASTRDAK berkata...

kepada tanpa nama, saya hanya ingin berkata : selesaikan urusan kita dengan Allah, urusan antara manusia yang menyakitkan hati akan diuruskan olehnya... nanti saya akan ulas dalam entry baru saya. insyallah

Tanpa Nama berkata...

assalamialaikum...ustaz saya ade seach dlm internet...mengatakan kalau urat badan kite berdenyut..tanda 100 hari kematian...betulkah ustaz????hati saya tak tenang...boleh ustaz terangkan....

TASTRDAK berkata...

hanya orang pilihan sahaja tahu berita awal kepulangan, hanya orang yang menanti hari-hari kematian sahaja tahu waktu ia pergi. Rabiatul adawiayah setiap hari apabila muncul malam, beliau akan berkata : ''ini mungkin malam kematianku'' dan setiap pagi akan berkata ''mungkin siang ini hari kematianku''

Tanpa Nama berkata...

maksud nyer ustaz???maaf kalau bnyk tnye...????

Nur Qaisara Batrisya berkata...

Assalamualaikum ustaz, saya ingin berkongsi cerita dgn ustaz bertapa indahnya kuasa Allah taala. terjadi pd dri sy sndiri..usia sy mncecah 23.sy bkerja,dgn gji yg sllu tdk ckup. sy trse ibarat dsmpitkn rzeki.hati sy sllu merungut,geram dan amarah.sy juga sllu prsoalkn knpa org lain yg msh mlkukn mksiat dan dosa,Allah lapangkn jln untuk mereka dr segi hrta bnda. sdgkn sy sntiasa cuba mnjauhkn dri dr sgla mksiat nmun msih lg ggal dlm khidupan..
tetapi, dengan rsa ksabaran trhadap ujian Allah. sy cuba mndekatkn lg dri kpd Allah dengan melakukan amalan wajib mahupun sunat. alhamdulillah ustaz,sesungguhnya jalan untuk umatNYA trbentang luas.. hati sy tenang,rezeki mlimpah..pkerjaan kni lebih trjamin.. terasa pilu hati ini bila mgenangkan rahmat yg Allah beri kepada hambaNYA..

TASTRDAK berkata...

sesekali diuji keikhlasan..

Tanpa Nama berkata...

salam.ustaz adek saya baru dapat pmr dan result agak mengecewakan.ayah saya kalau dah marah semua 1 family kene..saya takut hati x tenang memikirkan ayah saye balik tgok result adek cm tu..kami takut dengan ayah yg suke mengamuk tibe2 dgan mencari ape saje alasan...email saye myrakowt@yahoo.com

Tanpa Nama berkata...

Salam...
1) benarkah ada mimpi buruk yang kita harus percaya? Cntohnya bermmpi buruk jika menjdohkan ank dengan gadis pilihan ank..dan di marahi allah kerana memohon berkali2 untuj diberi petunjuk?
2) benarkah allah akan menjatuhkan musibah jika tidak mngikut istiqarah yg tidak pasti kebenaran mimpinya..

Tanpa Nama berkata...

salam..ustaz sy dlm 3 hari ni,ati sy tdak tenang..kerana dituduh mncuri duit..ape yg arus sy lakukn?die buruk kn sy pd adk sy..

Fuad Osman berkata...

Bagi yg kena tuduh baca: lailahaillah al malikul haqqul mubin 313x pastu baca

ayat 11 surah an nur ni
إِنَّ الَّذِينَ جَاؤُوا بِالْإِفْكِ عُصْبَةٌ مِّنكُمْ لَا تَحْسَبُوهُ شَرًّا لَّكُم بَلْ هُوَ خَيْرٌ لَّكُمْ لِكُلِّ امْرِئٍ مِّنْهُم مَّا اكْتَسَبَ مِنَ الْإِثْمِ وَالَّذِي تَوَلَّى كِبْرَهُ مِنْهُمْ لَهُ عَذَابٌ عَظِيمٌ

Laila berkata...

Salam ustaz,
saya ada masalah...sy x tenang..sy x tahu apa nak buat...emosi sy x stabil saat ini..

Fuad Osman berkata...

email saya

hannani berkata...

try

hannani berkata...

askum...ustaz saya nk tnya sikit...saya ada seorang kakak saya umur 14 tahun n kakak umur 16 tahun.
ada suatu hari tu mx salah saya masa tengah bulan 2011 kami gaduh....saya mrh kt kakak sbb dia tarik tudung yang saya pakai(milik dia)sbelum ni pown dia bnyk sakitkan saya n tokwan nenek saya(bagi saya)saya pernah dulu..plan x mau ckp ngan dia dah..tpi x jadi sbb bila bwat lawak kami gelak gila2.tpi sejak peristiwa tarik tudung tuwh...kami x pernah ckp sampai sekarang...saya rindu kt kakak n saya percaya kakak rindukan saya gak.saya rasa ini ujian Allah sbb dulu mintak doa xmau ckp ngan kakak.saya tahu dosa klau x cakap dengan saudara islam sendiri lebih dari sehari...tpi kakak ttp x nmpk berubah...saya doakan dia jugak...rasa mcm xbahagia keluarga ni...apa doanya ustaz dan apa saya kena bwat...n saya nk gitau yg sblum kami gaduh tuw...saya ngan kakak saya bukan mcm adik-beradik lain..nk lintas jln pown kami segan nk pegang tngn!

Tanpa Nama berkata...

assalamualaikom.
Saya nak mntk t0l0ng.. Mcm mane nak bg hati kite dan hotak tenga serb0t nie.. Supya kite dapat kan tenang fikiran..

hamba teraniaya berkata...

Asalamualaikum usaz Sy salah seorng hamba yg difitnah!! Sy cube tidak melyan dan melupakan peristiwa itu..susah nye untk sy melupkan org yg memfitnah sy ustaz..blom terbuka hati ini untk memaafkn setiap perbuatan dia ustaz..

Fuad Osman berkata...

kepada< hamba teraniaya >

Difitnah bermakna anda akan mendapat anugerah ujian saidatina Aisyah...memaafkan bermakna anda layak untuk melupkan kisah lalu.

Memaafkan adalah hadiah awak kepada insan lain. 'Melupakan' bermakna awak mendapat anugerah ketenangan dari Allah.

Tanpa Nama berkata...

Salm uztaz, saya seorang yang sngt positif dan ceria..sejak sebulan lalu saya mngalami perasaan sedkit trtekan dan hati saya xtenang..saya da cuba cri blek di mna silap saya atau apakah ini balasan diats dosa yang saya lakukan? Saya pun xpasti sebab perasaan ni sekejap ada dan hilag..contoh spnjag siag hari xsedap hati kmudian mlm saya ok balek..seminggu ni lebih truk sbb saya bnyak mnangis tanpa sebab..semlm saya minum air anugerah rasa ok skit..tpi stil ada perasaan tu dtag dan pergi..saya nk tnya pndpt uztaz mgkinka saya ddampingi syaitan/jin atau ianya hanya perasaan saya ja..

Fuad Osman berkata...

saya akan jawab dlm email
insyallah

Berkatunisa berkata...

Assalamualaikum... mohon email address ustaz... ada soalan yg boleh disifat agak peribadi untuk ditanyakan... Sekian

mati itu pasti berkata...

Ustz..nk mta pdpt.staun yg lps..sya sya brmimpi sstu yg mmbt sya trtnya2.dlm mpi itu sya brda dlm keadaan gelap.tba2 ada chya dri atas yg sngt terang.ntah mgpa trsa mgkin inilh saat sya dcabut nywa.dlm ktkutn itu..sya mngucp 2 kalimah syahadah.dn sya trjaga dlm keadaan berpeluh.msa tu dh msuk subuh.untk pngthuan ustz sya beragama ktistian.mohon pnjlsan ustz.trima kasih.

Fuad Osman berkata...

Nampaknya... dalam keadaan begitu genting dan sukar ...awak nampak jalan ke pada cahaya yg boleh menyelamatkan awak. Insyallah jika awak mengucap dengan rasminya awak akan mengalami satu kehidupan baru yg awak inginkan untuk diri awak... soalan ni mcm pernah awak tanya sayakan? .

Tanpa Nama berkata...

asalamualikum ustaza. .
Sy nak bertnya Mcm mana nak tenangkan hati bila kita ckp x betul tentang seseorang. . .
Sy nak membantu tapi owg tu slh anggap dgn sy lalu dia memarahi sy.. . .hati sy tak tenteram secara tiba2x selepas dia memarahi sy. . .semalaman sy tak tido sebab firan dan hati sy tak tenteram. . .

Fuad Osman berkata...

selalu ingatkan diri dgn kata2 Allah dalah surah Yaasin :

فلا يحزنك قولهم إنا نعلم ما يسرون وما يعلنون

janganlah kamu wahai Muhammad sedih dengan kata2 mereka . Kami mengetahui apa yg mereka semunyikan dalam hati dan apa jua yg mereka zahirkan dengan kata2.

Tetamu Istimewa

Label

Abu Bakar (4) Adab (7) Adab suami isteri (14) Ahkam (1) Ahmad bin Mahdi (1) Aisyah r.ha (2) Akhirat (2) Akhlak (2) akibat (1) akidah (16) Al fatehah (1) Al Misky (1) Ali Yakubov (1) Ali Zainal Abidin (1) amalan (3) anak (2) anak liar (1) Anak Yatim (2) andalusia (1) angau (3) anjing (2) Anjing pertahan Nabi (2) Api (1) api fitnah (1) asbab (1) Asmaul Husna (1) Athiest (2) awlawiyat (1) ayah (1) azab (1) Baghdad (2) Balasan (4) Barang yang hilang (1) bauan syurga (1) Beracun (1) Berjemaah (3) Berkat (1) Bersalaman (1) Bersangka Baik (3) Bersengketa (1) Beruang (1) Binatang dalam Quraan (1) Binatang pelik (2) Bisikan jahat (6) bohong (1) Bosan? (1) Budha (1) bukit (1) Bulan Rajab (2) Burdah (1) burung (1) burung gagak (1) buta (1) cemburu (2) cinta (2) cinta Allah (3) Cinta Rasul (24) Couple (3) curi (1) Dagestan (1) Dairiku (27) Daniel Streich (1) dendam (1) dengki (1) derhaka ibu bapa (2) Deria rabbani (4) Destinasi (1) Diari Aisyah r.ha (11) Diperkosa (1) diri (2) Doa (10) Doa awal tahun (1) Doa cemburu (2) Doa dan amalan (40) Doa Ibu Bapa (5) doa istimewa (1) doa pelembut hati (2) doa sakit kepala (1) Doktor Muhammad Sa'id Ramadhan Albouti (2) Dosa (12) Dugaan Hidup (15) dunia ini (1) emosi (1) EX-SMAKJ (3) facebook (1) Fadhilat berlapar (1) fakta (6) Fatimah (2) Fatwa (2) fekh (2) fikir (1) file swf (4) Firasat (2) fitnah (3) gaduh (1) Gajah (2) Gambar tsunami (1) Gemas (1) Gempa Bumi (3) Guantemala (1) Guru (5) Guru. Selamat hari guru (1) Habbatus Sawda (1) Hadiah (1) Hafsah (1) Hajah Irene Handono (1) Haji (5) Hamzah r.a (1) hari raya (1) hari raya korban (1) harta (1) hasad (1) Hasan Al Bana (1) Hasan Al Basri (1) hasutan (1) hati emas (4) Hijrah (8) Hikmah (23) hudud (1) Huruf Arab Abjadiyah (1) Hutang (1) Ibadah (1) Ibnu Abbas (2) Ibnu Abi Dunia (1) Ibnu Khalkan (1) Ibnu Mas'ud (2) Ibnu Mubarak (1) Ibnu Qayim (1) Ibnu Qayyim (4) Ibnu Rajab (1) Ibnu sirin (1) Ibnu Tolon (1) Ibnu umar (1) Ibrahim bin Adham (2) Ibu (8) Ihya (1) Ikhlas (2) ilmu (1) iltizam (1) Imam Ahmad Hambal (3) Imam As Syafie (3) Imam Ghazali (5) Imam Malik (1) Iman (2) Indek Dosa (2) Injil (1) insafi (1) Insani (2) Iraq (1) Islam umar (2) Israel (1) israk dan Mikraj (4) Isteri2 Nabi (6) Istighfar (1) Isu (3) Isyarat Allah (1) jamuan (1) jemaah (3) jiwa songsang (1) jiwa yang kaya (1) jodoh (1) Joha (1) Kadhi (1) Kaherah (1) kaki klentong (1) Kalimah Allah (3) kasih (2) kasih sayang (8) Kasyaf Istilahat Al funun (1) kata pujangga (4) kata-kata hikmah (31) Keadilan (2) kebaikan dan keburukan (1) Kebenaran (5) Kebun Teh (1) kehidupan (1) keikhlasan (1) kejahilan (1) keldai liar (1) Kelebihan di sisi Allah (1) Kelebihan Majlis Ilmu (2) Keluh kesah (3) kematian (2) kemiskinan (1) Kenapa Ibu? (8) Kepak Nyamuk (1) keremajaan (1) Keresahan (4) Kerisauan (2) kesedihan (2) Kesesatan (1) Ketegangan (1) Ketenangan (2) Khalifah (2) Khaulah binti Hakim (1) Khawarij (1) khianat (1) Khutbah Jumaat (1) kiblat (1) Kisah dongeng (6) Kisah kematian Abu Jahal (1) kisah orang soleh (9) kisah padang pasir (10) Kisah pedoman (76) kisah persahabatan (3) Kisah sahabat (23) Kisah Tabien (2) kisah teladan (9) Kiyai Haji Suhaili (1) Kluang (3) Komen (1) kopi (3) korban (2) Kota Tinggi (2) Kristianisasi (1) kubur (5) kuda (1) Kurang Akal (1) kurma (1) Ladang Pamol (1) lambaian haji (2) landasan (1) Lapar Nabi (5) Lidah (1) Madrasah Arabiah Kluang (3) Mahad Johor (3) Mahsyar (1) Mak Ayah kena Ingat (2) maksiat (1) malas (1) malu (1) marah (1) Maruah (3) Masalah (4) masjid (1) Masjid Al Azhar (4) Masjid Kampung Kurnia (1) Mata (1) Mathematik (1) Maulid (1) Mencela Siwak (1) Menteri (1) Mesir (8) Microsoft (1) mimpi (7) miskin (1) Muhasabah (6) Muslihat Musuh Islam (9) mutiara (3) Nabi Ibrahim (1) Nabi Isa (1) Nabi Musa (1) Nabi Yunus (1) nafsu (4) Nasa (1) nasihat (10) nasyid (1) Neraka (2) niat (1) Orang Gila (1) Orang melayu (1) orang tua (1) Pak Tua (14) palestine (1) panduan (2) pedoman (8) Pedoman Al Quraan (13) Pedoman Hadis (17) Pemuda Gassan (1) Pencuri (3) pendinding (1) pendoman (1) Pengetahuan (2) Penjara (1) penyakit berjangkit (2) Penyu (1) perasaan (1) Peringatan (7) persaudaraan (1) Pertama kali (1) Pertiwiku (1) Pesanan (90) Pesanan Umar (3) peta dunia (1) petua (1) pinangan (1) Politik (3) politikus (1) puasa (4) Pujian (1) Puncak Alps (1) Qadha dan Qadar (1) Qiamat dan Alamatnya (5) qina'ah (1) Qunut Nazilah (1) Quraan (2) Quraan dibakar (1) Rahmat (3) Rahsia (1) Raja (3) Ramadan (27) ramadhan (9) Rasulullah (1) rawati angau (2) Renungan (12) Rezeki halal (1) Roti (2) Sabar (1) sahabat sejati (1) Said bin Musaiyib (1) Saidina Abu Bakar (2) Saidina Ali (13) Saidina Umar (8) Saintis (1) Sangka Baik (1) sayang (2) Sek Arab Kota Tinggi (1) Selamat hari guru (5) selawat (3) Selendang (1) Semboyan Al Rayyan (2) Semut (3) senyum (1) serigala (1) setia (1) Sheikh Hatim (1) Sheikh Sya'rawi (1) Shiekhul Azhar (1) SMAKJ (4) SMAKJIANS (3) solat (8) solat berjemaah (1) Solat Jumaat (2) sombong (1) Srikandi Islam (5) stigma (1) suara (1) subuh (1) suku Maya (1) sultan Brunei (1) Surau Jln Haji Manan (1) syaitan (5) Syam (1) Syeikh Sya’rawi (1) Syiah (1) Syiekh Ibnu Ato' Iskandari (5) syukran guru (2) syukur (1) Taat (1) tabah (1) Tabiat Buruk (5) Tabib (3) tabib islam (1) tafsir At Tobary (1) Tafsir Ibnu Su'ud (1) tafsir Mawardi (1) Tafsir Nasafi (1) tahajud (1) takbur (1) Takdir (3) Takwa (5) tamadun (1) Tarbiyah nafsu (26) tasbih (1) taubat (1) teguran Allah (1) Teladan (6) Tempe (1) Terhijab (1) tidak bermaya (1) Tidak takut celaan (1) Tingkat 75 (1) tips kesihatan (3) tipu daya (3) to guru (1) Tok guru (12) tomato (1) Tongkat (1) Tongkat Nabi (1) Tragedi (3) Tuan Guru (1) Tubuh Nabi (1) tukang sapu sampah (1) Turkey (1) uhud (1) Uji Minda (5) Ular (1) Umar Abdul Aziz (5) umat (1) Urusan Peribadi (1) Usman bin Affan (1) Ustaz (2) Ustaz Daliman (1) Ustaz Mohd Lazim (2) Ustazah Sofiah (1) Video (8) wahai anak (37) wahai anak didikku (45) wahai anak murid (1) wahai da'ie (32) wahai daie (1) wahai hamba Allah (27) Wahai insan (24) wahai mufti (1) wahai nafsu (27) wahai pejuang (2) wahai pemimpin (16) wahai ulama (9) wahai umat (10) wanita (2) Wudhuk (1) Yahudi (1) zakat (1) zikir (1) Zina (1) Zinnirah (1) zuhud (1)